Saturday, May 18, 2013

Edward B. Tylor dalam mendefinisikan agama

Rasanya belum ada lagi yang menulis pasal Edward B. Tylor ni. Jadi penulis tampil untuk menulis penulisan akademik dalam bentuk yang santai dan mudah difahami. Selepas dua hari membaca dengan tekun dan teliti, inilah yang dapat penulis temui dari seorang tokoh yang tidak asing di dunia barat sana. Suatu masa dahulu Beliau Sir. E. B. Tylor pernah menggemparkan dunia anthropology apabila beliau tampil dengan teori yang diasaskannya. Buku beliau yang rasanya belum ada yang diterjemahkan dalam bahasa melayu iaitu Animism dan the primitive culture cukup sinonim dengan dunia anthropologi.

Sesiapa yang mengaku terlibat dengan dunia anthropology tidak akan asing dari membaca bukunya, sekaligus menemui titik persamaan dan kritikan terhadap pandangan beliau sendiri.

Edward telah mendefinisikan agama sebagai the belief in spiritual being. Tetapi apa yang dimaksudkan dengan spiritual being itu tidak pula dijelaskan oleh beliau. Tetapi apa yang pasti Edward cuba menyadarkan sesuatu titik permulaan agama itu dengan animisme kerana katanya setiap perkara yang berlaku di dunia ini mesti mempunyai kaitan dengan animisme.

Teori yang menjadi sandaran Edward

Metod yang diguna pakai hanya bersandarkan pada teori spekulative semata-mata. Teori spekulative tidaklah berdasarkan mana-mana kajian tetapi hanya berdasarkan pandangan yang dilihat oleh beliau dan disandarkan kepada logik semata-mata.

Edward juga turut sama terlibat dengan teori evolusi yang diasaskan oleh Darwin walaupun dalam beberapa perkara beliau tidak bersetuju dengan beberapa perkara yang dinyatakan oleh Darwin. Tetapi beliau cuba mengaitkan setiap evololusi itu mempunyai kaitan dengan primitive culture.

Kritikan terhadap Edward

Apa yang pasti mengenai idea yang dilantorkan oleh Edward ini dilihat terlalu primitif dan ke belakang. Hal ini disebabkan takrif sempit yang diberikan oleh Edward sendiri dalam meletakkan definisi terhadap agama itu. Ramai cendikiawan dari barat sekali pun melahirkan kritikan terhadap tulisan Taylor sendiri dalam bukunya berjudul 'Animism'.

Jika dilihat dari sudut pandang Islam sendiri sudah pasti ini jauh bertentangan dengan prisip al-Din dalam Islam itu sendiri.

Beberapa perkara yang dipersetujui

Tidak dapat tidak bukan semua perkara yang tertolak dari teori yang diasaskan oleh E.B.Taylor. Dalam keadaan ramai dikalangan para sarjana yang menolak perkara-perkara ghaib, Taylor tampil dengan mengentengahkan isu animism dalam masyarakat. Sekali gus membuktikan kepercayaan akan adanya alam ghaib di luar sana.

Akhir kata, ini hanyalah pandangan kerdil penulis terhadap Taylor kerana masih banyak kajian dan pembacaan perlu dilakukan jika kita hendak memperkatakan sesuatu hal terhadap seseorang itu. Moga penulisan ini sedikit sebanyak menjadi pembuka cerita terhadap siapa sebenarnya pelopor bidang Anthropology ini.

Segala kesilapan dan teguran serta kritikan amat dialu-alukan.

No comments:

Post a Comment