Follow by Email

Sunday, May 26, 2013

Dari tulisan turun ke hati


Dari tulisan turun ke hati

tetapi mana mungkin ia akan turun ke hati jika penulisnya tiada ikhlas. Waspadalah wahai teman kerana syaitan tak pernah lekang dari dirimu. Boleh sahaja ketika engkau meng update status2 islamik, syaitan melemparkan panah-panah berbisanya pada hatimu. Nilailah kembali perbuatanmu itu adakah ia ikhlas kerana Allah atau semata-mata untuk melihat ramainya orang LIKE pada statusmu itu.

Mungkin kisah pendek ini boleh jadi pengajaran pada kita semua.

Ada satu kisah di mana seorang tuan guru bersama pemandunya turun dari rumah untuk pergi menyampaikan ilmu di sebuah tempat pengajian agama. Dalam perjalanan tersebut tiba-tiba tuan guru tadi memerintahkan pemandunya untuk balik semula ke rumah.

Setibanya di rumah tuan guru tadi masuk melalui pintu rumah dan berhenti di belakang pintu dan memusingkan badannya menghadap ke luar rumah. Tuan guru berdiam diri sejenak kemudian melangkah kakinya keluar dari rumah lalu masuk kembali kedalam kereta.

Tuan guru memerintahkan kembali si pemandu kereta untuk membawanya kembali ke tempat pengajian tadi. Si pemandu merasa hairan dengan sikap dan perangai yang ditunjukkan tuan guru tersebut lalu beliau bertanya kepada tuan guru akan peristiwa yang berlaku sebentar tadi.

Kata tuan guru ketika dalam perjalanan yang pertama tadi datang satu perasaan ria' dalam hatinya lalu apabila dia sedar akan hal ini dia ingin balik semula ke rumah dan melangkah keluar dari rumah dengan niat yang ikhlas kerana Allah untuk menyampaikan agamaNya.

SubhanaAllah, lihatlah bagaimana seseorang itu sanggup mengulangi perjalanannya dari awal agar awal perjalanannya hingga akhirnya adalah semata-mata kerana Allah.

Semoga kisah pendek ini dapat mengoreksi balik diri kita sejauh mana perhubungan kita dengan Allah SWT selama ini. Adakah hati kita merasa sebegini??? Tak perlu jawab, tanyalah pada diri masing-masing.

No comments:

Post a Comment