Follow by Email

Wednesday, September 18, 2013

Kejernihan air sungai

Tidak siapa tahu apa yang ditempuhnya suatu hari nanti tetapi setiap apa yang telah ditulis di luh mahfuz ini hanya tuhan yang esa yang maha mengetahui tiap-tiap sesuatu baik buruknya. Tak dapat dibayangkan bagaimana lumpur hitam yang terpalit pada pakaian pasti hilang apabila ia dibasuh dengan serbuk cucian yang terbaik, lalu mengalirlah air membawa kesan-kesan lumpur yang sudah tertanggal itu.

Setiap insan tidak pernah mendapat semua yang dikehendakinya di dunia ini. Tahu kenapa? Kerana Allah ingin melihat bagaimana setiap hambanya berdepan menghadapi setiap ujian dan cubaan yang dikenakan atas setiap hambaNya itu.

Disangka setiap ujian itu hanyalah berbentuk kesusahan tetapi siapa sangka bentuk kesenanganlah yang paling dasyhat sekali. Kerana kedamaian itu menjadikan kita semua leka sehingga terlena sehingga tidak sedar malapetaka kehancuran semakin hampir.

Sekali kita bangkit dari kejatuhan jangan pernah untuk jatuh lagi kerana sekali kita jatuh adalah amat sukar untuk kita bangkit kembali seperti mana saat pertama kita memulakannya.

Peliharalah dirimu dari larangan dan dosa kerana dibimbangi akan mengundang kemurkaan tuhanmu. Semua yang terhalang boleh jadi berpunca dari diri kita sendiri yang bergelumang dengan dosa maksiat sehinggakan menyebabkan hati ini mati.

Peliharalah ia kerana dikau tidak tahu bila dikau akan kembali kepadanya.

No comments:

Post a Comment