Follow by Email

Thursday, September 19, 2013

Bila aku mengerti apa itu kehidupan

Nak mengerti bukan satu perkara yang mudah kerana banyak proses kehidupan yang perlu dilalui bagi membuahkan kematangan mendepani hari esok.

Kehidupan sesuatu perkataan yang tidak dapat tidak pasti akan ditempuhi oleh setiap orang yang bergelar insan. Selagi nyawa masih dikandung badan selagi itulah proses ini akan terus berjalan.

Kegagalan bukan suatu perkara yang asing dalam kehidupan ini. Kadang ialah peneman yang terbaik bagi kehidupan agar supaya rencana kehidupan dapat di atur dengan lebih baik selepas ini.

Hidup ini penuh dengan warna-warni tetapi persoalannya bagaimanakah kita mencorakkan warna tersebut agar ia menjadi satu seni yang agung dan tidak akan dilupakan manusia serta menjadi sebutan makhluk langit.
Seni, coretan, warna-warni, inilah yang sebenarnya menjadi pengisi keindahan dalam kehidupan itu.

Ujian dan cubaan tidak pernah sepi disepanjang lereng-lereng perjalanan agar menjadi satu latihan menuju kejayaan yang agung.

Teman-teman dan mereka yang disisi menjadi satu aspek pelonjak ke arah itu. Merekalah yang menjadi tempat buat mengadu suka duka kehidupan yang penuh mencabar ini. Oleh itu, bijaklah memilih rakan-rakan di samping agar mereka sudi berpimping tangan denganmu dalam meredah samudera kehidupan ini.

Kehidupan bukan sesuatu yang statik tetapi ia akan berubah-ubah mengikut keadaan seseorang itu, cuma bijaklah menilainya agar tidak tersilap langkah dalam memilih perjalanan ini.

Semoga Allah SWT membimbing setiap jiwa-jiwa ini dalam mencapai keredhoanNya di dalam dunia milikNya ini. Agar cabaran dan dugaan yang mendatang dapat dihadapi dengan hati yang tenang dan tabah.

No comments:

Post a Comment