Monday, September 19, 2011

FCR phase 2 , 17 and 18 sept 2011

Alhamdulillah, syukur kepada Allah swt yang telah mengurniakan pelbagai nikmat kepada hambanya ini terutamanya nikmat yang tidak dapat dibayar dengan harta wang dunia sekalipun ia ditukarkan dengan dunia ini keseluruhannya mahupun alam semesta.

Tidak dapat dibayangkan alangkah sepatutmya bersyukurnya mereka-mereka yang menyedari bahawa limpahan kurnia yang Allah berikan kepada mereka ini sehingga menjadikan mereka salah seorang daripada orang Islam. Tetapi apakah cukup hanya kita sahaja yang berasa gembira dengan nikmat ini sedangkan diluar sana masih ada ramai lagi manusia yang memerlukan bimbingan dan petunjuk dalam mencari ad-Din yang sebenarnya buat menerangi kehidupan mereka di dunia dan akhirat kelak.

Selesai sudah akhirnya kursus Friendly Comperative Religion (FCR) yang bernaung dibawah satu pertubuhan NGO Islamic Information Services (IIS) yang di handle oleh brother Shahkirit dan rakan-rakannya di Saba' Islamic Media yang terletak di Setiawangsa. Bahan-bahan yang dipersembahkan kepada semua peserta cukup menarik kecualilah kalau ada peserta yang tertidur.Hehehe...

Antara tajuk yang diperbentangkan ialah 'understanding non muslim termitology' , 'christology' , 'authenticity of quran' , 'ethics of disagreement' dan banyak lagi tajuk-tajuk yang lain yang cukup membuktikan kejahilan diri penulis ini . Barisan para pembentang yang tidak kurang hebatnya yang terdiri daripada brother shahkirit sendiri, brother Engku Muzafar, cik Tuti Abu Bakar dan Xifu Naser.

Jadi apa tunggu lagi!!! Jomlah join sekali.Hehehe...
(bila dah puas ada je ayat-ayat yang pelik-pelik)

Keadaan arus peredaran zaman pada hari ini menghendaki seorang daei itu mempunyai persediaan bagi mengharungi liku-liku yang mencabar di kemudian hari. Tanpa bekalan yang cukup sudah pasti seorang daie itu tidak akan bertahan lama atas jalan ini.

Melihatkan isu-isu yang melibatkan umat islam yang semakin parah lagi membarah tidak memungkinkan pencinta agama ini untuk duduk diam seribu bahasa tanpa menggerakkan sedikit pun akalnya.
Ya, akal . Apa lagi kalau bukan akal ini yang digunakan . Dahulu musuh menyerang Islam dengan pedang dan lembing tapi tidak lagi kini Kerana mereka menyedari ianya hanya sia-sia. Mereka telah menggunakan perang saraf dalam melumpuhkan ummah yang ada pada hari ini tetapi sampai bila???

Kata orang tua dahulu , lawanlah musuh dengan senjata yang sama dengan mereka. Akal lawan dengan akal.
Ye, sudah sampai masanya kita semua menggembleng tenaga dan buah fikiran untuk meninggikan kalimah islam ini.

(hai buruk benar tulisan, kena tingkatkan lagi gaya ni)

Ayuh syabab bangkitlah dalam menyelamatkan ummah ini jangan biarkan ummah ini rosak sedangkan kita mempunyai daya dan kekuasaan untuk merubahnya. Jangan sampai kelak kita akan dipersoalkan di mahkamah rabbul jalil akibat ketidak caknaan kita pada ummah ini.

Natijahnya pada hari ini kita amat memerlukan orang yang sanggup mengorbankan masa dan tenaga demi Agama ini. Kes murtad yang semakin berleluasa memerlukan ramai orang seperti sheikh Ahmed Deedat, Dr. zulkarnaik, dan brother Shahkirit.

(alangkah sedikitnya orang2 macam mereka ni)

Ingat!!! Bukan sahaja kes murtad tetapi segala masalah yang melibatkan seluruh umat islam.
Kepimpinan yang ikhlas demi agama ini perlu dibentuk kembali dan menyikirkan keporokan pemimpin pada hari ini.

Nampaknya sudah jauh penulis terbabas dari topik penulisan , dah sampai di mana pun entahlah...
Tapi apa yang penting jumpa lagi di kursus FCR akan datang dalam fasa terakhir iaitu fasa 3.
Hehehehehehehehhehhehhehehehehehehe.....
(letih k tak payahlah suka ikut perkataan tu , skali pun cukup)

Daripada penulis yang serba tak kena cara penulisannya.

1 comment:

  1. Tahniah akh ! teruskan beristiqamah utk menulis walaupun sedikit sbg satu bentuk dakwah nta.siiru a'la barakatilllah

    ReplyDelete