Follow by Email

Tuesday, October 25, 2011

bila saat kebangkitan diriku

Aduhai, terasa lemah dirasa pada diriku ini. sekarang dah nak masuk pertengahan sem tetapi rasa macam banyak lagi perkara yang belum selesai. di mana silap sebenarnya ni. Rasa malas menghambur dalam diri bagaikan lembu yang kekenyangan.

Letih, masas dan tidak bertenaga dalam diri ini seakan-akan terasa seperti berpadu dalam menenggelamkan diriku ini di dalam jurang mariana yang berada di perlautan Filipina.


Kalaulah tidak mengenangkan ibu bapa , adik beradik yang berada di kampung tu tak tahulah apa yang akan aku jadi. Tak tahu kenapa rasa macam dah puas pula untuk menuntut ilmu. Kadang-kadang pernah juga terlintas di hati rasa ingin berhenti sahaja dari pengajian ini.

Sebenarnya, bukan ada apa-apa pun tapi kerana kelemahan diri ini yang di gunakan oleh para musuh-musuh Allah dalam melemahkan intituisi semangat dalam diri ini.

Pernah ku tanya pada diri ini kenapa aku begitu bersemangat sangat ni buat kerja Islam," suara kecil dalam hati berbunyi , "apakah kau telah lupa impianmu untuk melihat cahaya agama islam ini kembali semula di atas muka bumi ini".

Rasa macam ditempelak oleh diri sendirilah pula. kalau dah kata nak berjuang tu , menuntut ilmu pun termasuk dalam konteks perjuangan untuk menyebarkan agama Alllah ini melalui jihad ilmu.

Semangat kembali pulih

"Apakah manusia itu menyangka bahawa mereka di biarkan sahaja mengatakan,'kami telah beriman' sedang mereka belum di uji lagi. Dan sesungguhnya kami telah menguji orang-orang sebelum mereka , maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta"
(surah al ankabut ayat 2-3)

2 comments:

  1. sedarlah min oooii, sampai bila nak jadi macam ni.huhuhu

    ReplyDelete
  2. last-last, aku sendiri yang komen.huhuhu

    ReplyDelete