Follow by Email

Tuesday, November 29, 2011

Baliklah ke pangkal jalan


seringkali kita bertanya kepada diri kita kenapa kita melakukan kesalahan sedangkan kita telah tahu kesalahan dan kesilapan yang dilakukan itu tidak menguntungkan langsung diri kita ini. Bahkan kita pula yang akan sentiasa dihimpit dengan seribu kesempitan dan kesesakan kerana terasa sempit didada laksana jauhnya rahmat ilahi dari hati yang menunggu mati.

Ya, mungkin kita merasa seronok tatkala mengerjakan sesuatu yang berlawanan dengan perintah ilahi tapi sampai bilakah keseronokan itu akan bertahan . Ingatlah wahai sahabat dan juga teman sekalian , hidup ini tidak semestinya indah di mata kerana mungkin keindahan yang kita tempuhi sekarang ini adalah kesengsaraan kita di dunia kelak.

Persoalan berapa lama kita akan hidup di dunia ini tiada siapa yang dapat memberi jawapannya. Adakah kita hendak menunggu masa tua itu datang sedangkan kita tidak pasti sama ada kita sempat dengan masa itu. Lihatlah dunia hari ini yang tidak mengenal usia untuk di jemput bertandang di rumah yang sesempit rasa.

Kesukaran hari ini adalah kunci hari esok tapi sampai bila? ketika roh yang dikandung badan keluar menuju dunia yang satu lagi dan untuk itulah aku mengingatkan kamu semua dengan lambaian malaikat maut yang sentiasa melambai-lambai terhadap kamu semua bagi memisahkan kenikmatan hidup yang sementara kepada yang kekal abadi.

sekadar tazkirah dan renungan bersama




No comments:

Post a Comment