Tuesday, November 29, 2011

Bila di ambang kejatuhan kenasionalisme dan sekularisme

Dewasa ini kepelbagaian perubahan telah melanda dunia apabila dunia pada hari ini telah menunjukkan satu kebangkitan anak-anak muda yang inginkan perubahan dalam hidup mereka. Kehidupan yang penuh dengan materialistik tidak menjanjikan kepuasan kepada diri apabila manusia mula menyedari kekosongan dalam jiwa yang tidak dimengerti untuk di isi dengan apa.

Mereka sedar keporokan yang berlaku dalam masyarakat mereka tetapi jalan kebenaran masih belum tersingkap untuk mereka. Kebanyakkan mereka sedar telah tiba masa untuk mereka berubah tetapi jalan perubahan yang macam mana yang mereka perlukan bagi mengubati kekosongan dalam hidup mereka.

Mereka sudah puas hidup dengan pemerintah yang hanya tahu memperalatkan harta kemewahan negara untuk kepentingan peribadi mereka sedangkan rakyat hidup dalam serba kedhoifan.

Islam jalan keluar dari belenggu kejahilan

Perubahan demi perubahan kita dapat saksikan pada hari ini. Lihat sahaja apa yang berlaku kepada timur tengah menunjukkan bahawa sudah masa kita berubah. Pemerintah yang zalim mesti di singkirkan dari tampuk pemerintahan negara. Penggantinya yang adil dan berwibawa lagi berkebajikan kepada rakyat perlu di lahirkan bagi memastikan keadilan terus tertegak di bumi yang disyangi.

Tetapi cukupkah sekadar peminpin yang adil sahaja. Jikalau nak dikatakan adil dari sudut manakah yang kita nak ambil sebagai pemerintah yang adil.

No comments:

Post a Comment