Follow by Email

Sunday, April 27, 2014

Alumnai FCR

Sudah hampir dua tahun sejak mengikuti program Friendly Comparative Religion atau ringkasannya FCR sejak tahun 2012. Rasanya program fasa 3 itulah yang akhir sekali aku sertai sehingga memperolehi title sebagai alumnai FCR. Keterlibatan dengan FCR sejak tahun 2011 sangat mengujakan kerana program ini menghimpunkan pelajar dari semua latar belakang dan tidak ketinggalan juga orang yang dah berkeluarga dan bekerjaya.

Mereka hadir hanya semata-mata untuk mencari jawapan keatas semua persoalan yang dilontarkan oleh rakan-rakan non-muslim terhadap mereka. Bila ditanya soal Islam, kenapa memilih agama dan pelbagai lagi soalan yang akhirnya memukul kepala kita sendiri. Sehinggakan kebanyakkan mereka cuba mencari jawapannya dan sekaligus mungkin menjadi dakwah pada non-muslim.

Agenda dakwah yang lemah dalam kalangan umat islam di Malaysia terhadap non-muslim di Malaysia perlu diteliti dan difikirkan kembali. Hal ini kerana kita tidak mahu ada yang memandang bahawa agama ini adalah hak eklusif bagi sesebuah kaum sahaja.

Momokan terhadap masyarakat non-muslim di Malaysia satu ketika dahulu bahawa jika mereka mahu memeluk agama Islam, mereka hendaklah masuk melayu dahulu. Satu pandangan dan tanggapan yang sangat menyimpang dari kebenarannya yang sebenarnya.

Salah tanggapan inilah yang menyebabkan arus dakwah pada non-muslim di Malaysia masih lagi lemau dan keterbelakang berbanding negara-nagara lain di dunia. Di barat sahaja dakwah non-muslim di sana sangat rancak dan diterima oleh masyarakatnya dengan pandangan yang sangat positif.

Program yang dianjurkan oleh Islamic Information Service (IIS) dengan kerjasama dari JAKIM bertempat di Dewan Serbaguna Masjid Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur sangat mengujakan. Lebih mengujakan IIS telah menjemput wakil "team" dari SSR(*maaf lupa singkatannya) iaitu satu "Team" dari Harun Yahya yang dibawa khas dari Turki.

Pembentangan sehari suntuk yang bertemakan Handling Atheist Training- Signs Of The Creator. Tema seminar yang sangat menarik dari wakil pembentang dari "team" Harun Yahya. Bagaimana kita menjawab dengan kejadian alam yang sangat menakjubkan dan sudah pasti di sebaliknya pasti ada pencipta yang mengaturkan segala tiap-tiap sesuatu.

Tahniah dan syabas kepada semua pihak yang terbabit dalam menganjurkan program seumpama ini. Semoga dengan adanya program sebegini akan memacu gerakan dakwah Islam untuk bergerak terus ke hadapan.

Memori hari semalam.



No comments:

Post a Comment