Wednesday, April 16, 2014

Pustaka Cahaya Kasturi Dan Sumber Hukamak

Pustaka Cahaya Kasturi Dan Sumber Hukamak menjadi satu lembaran baru dalam hidupku. Disinilah tempat aku berpraktikal kini menghabiskan baki sem akhir pengajianku di bumi USIM yang ku cintai.

Bersuhbah dengan al-Fadhil Ustaz Dr. Zulkifli al-Bakri

Alhamdulillah, peluang untuk bersama dan mendekati ulama' ilmuwan yang ku kagumi ini begitu mengembirakan diriku. Satu sosok tubuh yang sukar dan susah ditemui pada masa kini.

Mula mengenali al-Fadhil Ustaz saat tahun satu di bumi USIM, Nilai. Waktu itu Dr. Zulkifli memerlukan beberapa orang untuk membantunya dalam membuat dan menyiapkan beberapa usaha karyanya untuk ummah. Saat itu syarikat Pustaka Cahaya Kasturi (PCK) dan syarikat Sumber Hukamak masih lagi belum wujud. Sejak itu hati ini mula terpaut dengan sosok tubuh ilmuwan ulama ini di bumi Nilai.

Peluang bersama dengan al-Fadhil Ustaz Dr. Zulkifli menjadikan diriku sedikit sebanyak memahami bagaimana rutin harian beliau yang begitu sibuk dengan jadual yang begitu padat tetapi kepadatan jadual yang menghimpit beliau tidak pernah sama sekali menghalang misi penulisan beliau.

Pergilah celah mana sekalipun pasti ada ruang waktu dan masa yang beliau manfaatkan untuk menulis biarpun masa yang ada sangat suntuk.

Mungkin inilah falsafah yang dipegang beliau sehinggakan hari ini hasil penulisan beliau tidak lagi asing dari dada masyarakat, "Manusia pasti mati tetapi apa yang pasti buku akan terus menemani manusia sehingga alam ini musnah atau buku itu yang musnah".

Alam pekerjaan

Sebelum ini aku telah bekerja sebagai guru sementara, pekerja supermarket, buruh kontrak dan lain-lain lagi. Kini berpraktikal disini pasti tidak jauh corak perbezaannya dengan pekerjaanku yang lalu. Bukan aku maksudkan pekerjaan itu sama tetapi ragam manusia yang akan aku temui dan watak itu pasti wujud dimana-mana.

Apa-apa pun kebijaksanaan untuk mengurus situasi keadaan itu sangat penting, di sinilah saatnya rational dan pertimbangan akal yang waras perlu menjadi wawasan. Kadang-kadang perkara ini kita pandang enteng dan remeh sahaja kerana pada anggapan kita yang dipandang di depan hanya satu pekerjaan.

Tetapi sebenarnya persediaan inilah penting bagi kita menanggapi semua perkara yang akan kita berdepan saat diri sudah memasuki alam pekerjaan.

Tolong jangan hanya fikirkan diri sendiri

Inilah dalam banyak-banyak perkara yang sangat penting dan besar dalam satu organisasi pekerjaan. Bila kita meletak kepentingan diri di depan maka apa yang kita akan liha bahawa hanya diri kita yang benar dan orang lain semua salah.

Sifat kematangan inilah amat penting agar kita dapat melahirkan kewarasan dalam berfikir dan sekaligus berlapang dada dalam mendengar pandangan orang lain.

Bekerja sebagai satu jemaah yang saling lengkap melengkapi itulah yang perlu disemai dalam sanubari setiap orang daripada kita kerana bukan semua perkara yang dapat kita lakukan seorang diri. Sistem jemaah untuk melahirkan diri manusia yang saling lengkap melengkapi atas dasar memenuhu keperluan manusia.

Memacu PCK dan SOHO kearah kejayaan

Semoga dengan adanya kita semua sebagai tulang belakang kepada al-Fadhil Ustaz Dr. Zulkifli al-Bakri akan dapat mengembangkan empayar syarikat dan mewujudkan anak-anak syarikat yang lain suatu hari nanti.

Hal ini agar supaya budaya ilmu akan terus subur dalam masyarakat Islam di Malaysia khusunya dan dalam masa sama meraih habuan dunia daripada nikmat kurniaan Ilahi.

No comments:

Post a Comment