Follow by Email

Monday, July 14, 2014

Apa Ramadan dah dekat?

Bismillahirrahmanirrahim, Alhamdulillah setinggi-tinggi syukur dipanjatkan kepada tuhan rabbul jalil atas kurniaan umur yang dikurniakan-Nya kepada kita pada hari ini.

Sedar tak sedar rupanya ramadan sudah amat dekat dengan kita dan tidak sampai beberapa hari lagi kita akan meraikan bulan ramadan. Begitu dekatnya ramadan ini adakah kita telah memuhasabah diri kita kerna mungkin ini adalah ramadan yang terakhir buat kita.

Tak perlu tunggu lama-lama wahai teman, segerakan langkahmu untuk menjana keazaman baru buat membuahkan hasil di padang kenikmatan yang tak dapat dibayang. Keazaman yang sentiasa kita perbaharui setiap kali masuknya tahun baru itu kenapa tidak kita jadikan hal sebegini rupa pada bulan Ramadan. Siapa tahu mungkin inilah ramadan terakhir buat kita.

Teman-teman, sedar atau tidak kita ini sentiasa hanyut dibuai kelekaan dan kenikmatan dunia ni. Kedatangan ramadan ini menyedarkan kita bahawa ada kehidupan orang lain yang perlu kita selami dan dalami. Kedatangan ramadan mengajak kita untuk merenung dan melihat sejenak golongan ini. Golongan fakir miskin yang perlu sentiasa kita perhatikan.

Bulan puasa pasti akan menyaksikan banyaknya kaunter zakat fitrah yang akan dibuka di mana-mana sahaja tempat yang ada, tentu sahaja apabila ditanya oleh sesiapa sahaja kita dengan mudah dan yakin dapat menunjukkan arah tuju kaunter zakat. Tetapi ironinya, bila ditanya tempat agihan zakat untuk mendapatkan zakat pasti kita akan terkial-kial untuk menjawabnya laksana makan laksa pinang yang tidak diberikan kuahnya.

Semoga kedatangan ramadan ini bukan menjadikan alasan untuk umat Islam mengurangkan produktiviti mereka tetapi sebaliknya kita harus sedar bahawa inilah bulan yang menjadikan umat Islam semakin kuat di tahap spiritualnya di latih oleh Allah SWT.

No comments:

Post a Comment