Aku melihat dan meneliti golongan manakah yang akan menjadi
juara di akhir permainan. Ternyata permainan DOTA ini pernuh dengan cabaran dan
halangan yang mencabar untuk seseorang itu bergelar juara. Tidak ada yang mudah
dalam melansungi permainan yang penuh mencabar ini. Jika berseorangan alamatnya
kita menunggu mati tapi yang pasti musuh sentiasa bertambah dan datang ke mari.
Perancangan strategi dan memiliki teman-teman yang mempunyai
kemahiran yang berbeza perlu dimanfaatkan sebaik mungkin bagi merealisasikan
sebuah harapan yang mencanang di gunung yang tinggi. Jika tidak ia rebah
tersungkur menyembah bumi.
Jika kita perasan setiap kemahiran yang dikurniakan adalah
berbeza-beza bagi setiap karakter pemainan kerana setiap karakter itu mempunyai
kebolehan dan kemahiran yang bermanfaat dalam masa-masa tertentu dan di keadaan
tentu. Lihat sahaja kita tidak mampu mengalahkannya berseorangan walaupun kuasa
karakter tersebut berada di "level" tertinggi. Hal ini kerana ia
tetap memerlukan bantuan dari yang lain.
Hairan dan ironinya, kita sentiasa meningkatkan dan
menambahkan atau dalam bahasa "gaming" nya "upgrade". Kita
sentiasa meningkatkan kekuatan, kebijaksanaan, pertahanan, kelajuan dan
pelbagai lagi tingkatan bagi memastikan pahlawan atau karakter permainan kita
terus kuat dan hebat untuk terus mendaki peringkat-peringkat yang seterusnya.
Ya, memang benar mereka terus mendaki dan menaik dengan
susah payahnya sehinggakan kekadang kita mengeluh kenapa dan mengapa peringkat
ini sukar ditawan dan dimenangi. Walau apa-apa pun kita terus berusaha kerana
keyakinan pada masa itu jika kita menyerah dan berhenti sudah pasti "game"
ini tidak dapat diselesaikan.
Kita berusaha dan terus berusaha sehingga kita meminta
bantuan dari rakan-rakan "online" untuk membantu. Bantuan dari luar
dari segi nasihat, tunjuk ajar, semangat, teknik, dan juga bantuan, memudahkan
kita sekali lagi untuk terus mara walaupun tentangan dan cabaran dari musuh
terus meningkat. Musuh semakin kuat tetapi kita teruskan jua kerana mempunyai
rakan seperjuangan di sisi.
Berkat kesungguhan dan ketabahan maka kita berjaya
menghabisi permainan yang bernama "DOTA" ini. Pernat tetapi amat
berbaloi walaupun masa yang diambil sampai menelan berminggu-minggu dan
kekadang berbulan-bulan. Siang malam bertungkus lumus demi satu misi dan visi
bahawa aku mahu bergelar pemenang arjuna di atas sana.
Ya, kita telah menang dan kita akan mengulang kembali
kemenangan tersebut dalam "DOTA" versi baru yang lebih mencabar dan
menarik, sehingga mengabaikan makan minum, tidur, interaksi dengan manusia
sebenar dan apa yang lebih malang lagi hubungan dengan tuhan.
Ironinya, sedang karakter permainan yang kita main pun mahu
ditingkatkan nilai "SPIRITUAL" mereka.
Tidak dapat aku bayangkan jika kita adalah "DOTA"
tersebut di alam realiti. Dan ku yakin tidak akan ada negara yang bernama
Israel.
No comments:
Post a Comment