Follow by Email

Tuesday, April 5, 2011

Banyaknya tugasan.....

Hai, itulah ana dah cakap awal-awal kerja jangan ditangguh. Umm..susah benarlah nak buang sifat malas ni dalam diri kita ni ye. dah tahu tanggungjawab melebihi masa yang ada tapi sayang praktikalnya entah ke mana. Teringat zaman belajar di sekolah dahulu  dan dalam satu usrah yang indah. Ingat wahai sahabat semua kita ni banyak lagi kewajipan yang hendak dilaksanakan dalam hidup kita. Jangan jadi macam lembu yang tahu makan ,minum, dan tidur sahaja. Hai, keras pulak la pulok naqib aku bagi peringatan hari ini tapi apa nak buat memang tu semua kena atas kepalaku ini. Mahu tak nye kata nak bawa islam tapi perangai hampeh tak macam orang nak bawa islam.Ish,ish,ish, malu,malu.

sesungguhnya nak berubah itu satu kesusahan dan bukan mudah nak dilakukan. Kalau kat sekolah dulu last-last minit baru buat kerja sekolah takkanlah kat Universiti nak buat macam ni kot. Hai malu macam ni tak nampak orang yang cakna dengan ilmu pengetahuan.

Hai teringat pula Ustaz pesan kamu sebagai pelajar mesti menguasai ilmu pengetahuan, tambahan lagi ilmu bahasa perlu ditekankan. Macam manalah nak kuasai ilmu kalu bahasa arab dan bahasa inggeris nye berterabur.Huhuhu, malunya rasanya . Apa tak malunya Kedua-dua bahasa tu amat penting dikuasai dengan semaster-masternya.

Hah, tulah sudah terhantuk baru tergadah kan dah menyesal sekarang. Ye memang dah menyesal sekarang tapi alangkah lebih malang lagi jika sesalan itu hanya tinggal sesalan. Perubahannya mana? Kata alim ulama' jangan terlampau gembira dengan hidup ini kerana masa yang ditinggalkan semalam menandakan semakin hampir saat kita bertemu kematian.

Sebenarnya kesayangan terhadap dunia nilah punca segala masalah dal;am hidup kita. Apa taknya kalau tanya korang semua berapa banyak masa korang semua habiskan dengan merapu dan bersembang tah apa-apa tah, duduk kedai kopi, main game, tonton cerita movie dan banyak lagi lah perkara lagho yang seerti dengannya.

Macam manalah Islam nak menang kalu kita ni berasa tidak sedar diri. Cakap bukan main tapi pelaksanaannya hampeh. Harapkan matlamat je besar untuk islam tapi waktu buat kerja .... Tulah banyak cakap banyak dosa. Buat banyak cakap kurang kan bagus tu.

No comments:

Post a Comment