Monday, April 4, 2011

Segala-galanya bermula dari medan tarbiah

Segala-galanya bermula dari medan tarbiah

        Oh, alangkah indahnya mengimbau kembali memori lama yang mana di situlah yang meletakkan diri kami pada hari ini. Tidak ku sangka pandangan sinisku suatu masa dahulu terhadap apa yang kami lalui ketika sekolah telah mengubah diriku pada hari ini. Daku tidak tahu sehinggalah masa yang berlalu telah menarik minatku tanpa padanya tanpa ku sedari. Setiap kali mengingati memori itu, daku berharap ia akan berulang kembali.

        Kemanisan yang di kecapi tidak mungkin dapat di gambarkan dengan kata-kataku ini. Bagaikan zaman telah berundur ke belakang apabila persahabatan diletakkan atas dasar iman. Umm, persahabatan kerana allah. Bukankah ini yang telah disemai oleh baginda rasulullah sehingga telah mengangkat mereka sebagai ummah yang digeruni dan dihormati kerana akidah mereka. Bukankah Allah telah berfirman,” sesungguhnya orang-orang yang beriman itu dalah bersaudara”. Adakah persahabatan yang lebih hebat daripada ini yang telah menghubungkan kami kerana akidah islam. Sesungguhnya tidak ku dapati persahabatan yang lebih hebat daripada ini.

          Tahukah kalian daripada mana ini semua bermula, tidak tahu mengapa seakan–akan air mata ini ingin mengalir untuk menukilkan kalimah tersebut pada kalian kerana disitulah hidup kami di ajar hanya untuk Allah. Segala-galanya untuk Allah. Oh, indahnya hidup yang sebegini yang memberikan seribu makna pada kami bahawa kehidupan ini tidak berakhir hanya di sini tetapi sebagai satu jambatan kami untuk kami seberangi ke dunia yang satu lagi. Itulah dia usrah, kalimah yang kian dilupai padahal baginda rasulullah lah yang menjadi orang yang pertama yang telah merintis pelaksanaannya suatu masa dahulu. Melalui usrahlah, baginda telah berjaya menyediakan pemuka-pemuka islam yang sanggup tampil ke depan untuk menjulang kewibawaan agama ini.

          Ya, sesungguhnya di sinilah segala-galanya bermula. Kami di ajar untuk memahami islam yang sebenar. Ya, kami di fahamkan dengan islam yang dibawa oleh Muhammad rasulullah sebuah nama yang tidak asing lagi dan sentiasa meniti dibibir musuh dan kawan walau siapa sahaja mereka. Hari ini islam cuba di rosakkan tanpa kami sedari. Dan daku bersyukur kepada Allah kerana telah memilih ku dalam majlis usrah ini walaupun pada mulanya jiwaku memberontak dengan aktiviti ini. Tapi itu dulu, tidak lagi kini. Islam yang membawa penganutnya kepada penghayatan hidup berpandukan al-Quran dan as-Sunnah adalah cukup menarik minatku.

         Rupanya islam yang di bawa oleh rasulullah telah banyak ditinggalkan oleh umat islam pada hari ini. Dan di dalam usrah kami di bentuk kembali untuk memahami ajaran islam yang sebenar. Menyedari keadaan ini, daku semakin bersemangat untuk mengkaji dan belajar apa itu islam yang sebenar. Buku mengapa aku menganut islam menjadi teks wajib dalam perbincangan usrah kami. Aku difahamkan sedikit demi sedikit berkenaan islam oleh naqib kami. Keindahan islam yang sebenar mula terungkap di hadapan mata kami apabila menghayati sejarah hidup baginda rasulullah dan para sahabatnya.

         Daku mula bercita-cita untuk mencontohi para sahabat dan kehidupan rasulullah dalam hidupku ini. Tetapi melihat keadaan umat islam yang begitu tenat pada hari ini tidak memungkinkan aku seorang sahaja yang berkehendak pada kemuliaan islam ini. Daku mula mengira bagaimana kiranya untuk aku mengajak dan menyeru mereka kepada kesyumulan islam yang penuh dengan warna-warni keindahannya yang telah mengangkat kemuliaan ummah-ummah terdahulu. Usaha demi usaha ku lakukan demi islam untuk mengajak mereka untuk hidup kerana Allah.

           Takkan daku biarkan mereka hanyut di buai oleh arus yang direncana oleh musuh-musuh islam. Penyedaran mereka perlu di lakukan bagi menggerakkan mereka daripada tidur walaupun kepahitan dan kesedihan menunggu di tepian jalan untuk melakukan usaha ini. Perempuan dan lelaki semuanya sama, mereka semua saudara kita dalam satu akidah. Mereka perlukan bantuan tapi persoalannya siapa yang sanggup menghulurkan tangan untuk membimbing mereka dalam mengeluarkan mereka dari jurang kegelapan kalau bukan kalian semua yang menyedari hakikat kehidupan islam yang sebenar.

            Aku takkan berhenti dari kerja ini kerana aku tahu bahawa musuh-musuh islam juga tidak tidur semata-mata ingin memikirkan usaha untuk menghancurkan umat islam, sekali gus mengjauhkan umat islam daripada beramal dengan ajaran islam ini. Ya aku tahu di sana juga ada orang yang seperti ku yang memikirkan usaha untuk mengembalikan islam pada tempatnya. Ya takkan putus asa sehingga saat itu akan tiba kembali atau aku menjadi salah satu dari mata rantaian perjuangan islam.

               Sesungguhnya aku begitu cintakan akan umat ini kerana rasulullah telah mengajarkan kita bahawa perhubungan kita bukan ditentukan oleh darah tetapi dengan akidah islam yang sebenar.
n_n  Islam pasti akan kembali lagi, insyaAllah.
    

No comments:

Post a Comment