Follow by Email

Friday, April 8, 2011

Dalam mencari keheningan malam


Ah,sungguh hening malam ini apabila sesekali mendengar kicauan cengkerik di malam hari. Sebentar tadi ku menghadiri satu lagi siri bedah buku yang di adakan di tempat pengajianku. Uhh, sungguh menarik sekali program bedah buku yang diadakan itu di tambah lagi kupasan mantap daripada penceramah yang tidak kurang hebatnya dalam mencelotehkan segala ilmu yang beliau miliki kepada kami.

Kupasan ini begitu menarik minatku kerana ia berkaitan dengan bidang yang paling ku gemari iaitu akidah dalam menelusuri dunia sains al-Quran. Sebenarnya aku pun tidak mengetahui adanya program ini pada hari ini tapi Allah swt lah yang menbimbing aku untuk hadir dalam kebun-kebun syurganya ini. Bukankah kalau Allah swt inginkan kebaikan kepada Hambanya maka Dia akan menambahkan kefahaman agama kepada hamba-Nya itu.

Alhamdulillah, aku bersyukur kerana terpilih dalam ribuan pelajar kami untuk hadir bicara ilmiah ini. Mendengar bicara yang di luahkan oleh penceramah jemputan cukup memukau hati ini tapi kadang-kadang aku tersengguk juga dalam kekhusyukan itu.

Bukan apa, maklumlah seharian sibuk dengan kerja-kerja sampingan kelas. Ish, ingatkan tugasan kerja je rupanya ada juga tugas yang perlu di jalankan semata-mata untuk melihat islam hidup dalam dada pelajar di sini.

Bila di fikirkan balik bicara ilmiah yang telah diadakn memang tidak dapat dinafikan bahawa al-Quran ini satu mukjizat yang tidak dapat dipertikaikan kehebatannya. memang cukup menyeronokkan dapat hadir program ini. Tapi sebenarnya ada satu lagi yang seronak kalau ia benar-benar berlaku di sini.

Apa dia ? Kita jemput ustaz Azhar Idrus pula ceramah,hahaha..pasti tak kering gusi kalau ustaz Azhar yang menjadi penceramahnya. Umm..dah lama tak dengar pasal ustaz dulu selalu pergi tapi kini.. bukan apa kalau bukan kerana hambatan tugas sebagai pelajar aku pasti akan menjadi hadirin yang paling hampir dengan ustaz. Hihihi...

No comments:

Post a Comment