Wednesday, March 12, 2014

Anak bagaimanakah dirimu nanti kelak?

Anak yang soleh sudah pasti akan mendamaikan kedua-dua ibu bapanya. Ibu bapa mana yang tidak mahu anaknya berpelakuan soleh dan baik di hadapan mereka. Sudah pasti bagi mereka inilah harta yang paling berharga buat mereka. Bagi mereka cukuplah hanya dengan permata yang dianugerahi oleh Ilahi ini.

Tetapi persoalannya kenapa masih wujudnya anak yang derhaka kepada kedua ibu bapanya dan berpelakuan buruk pada mereka. Tidakkah mereka sedar bahawa suatu masa dahulu siapakah yang telah membesarkan mereka sehingga boleh hidup sampai hari ini.

Lalu suara apakah yang akan keluar dari anak-anak tersebut? Kamu melihat kami dengan keadaan kami yang buruk ini tetapi tidakkah kamu memandang ibu bapa kami bagaimanakah ia telah membesarkan kami. Kami selalu mendengar ungkapan tarbiyyah dan pendidikan tetapi apakah itu semua!!! Tidak ada maknanya bila kedua-dua ibu bapa kami adalah orang sentiasa melakukan keburukan. Maka bagaimana acuannya begitulah kami kini.

Tidak kurang suara anak-anak yang berkata, walau macam mana buruk sekalipun kedua ibu bapaku mereka masih tetap ibu bapaku dan akan aku bawa mereka keluar daripada lorong-lorong gelap suatu hari nanti. Sesungguhnya aku mengharapkan bahawa aku akan menjadi anak-anak yang soleh sekaligus membawa rahmat tuhan pada mereka.

Ibu bapaku bodoh kerana segala keinginanku dituruti oleh mereka. Andai ia tidak dituruti pasti aku akan mengamuk dan sudah pasti mereka akan turuti jua. Walaupun kedua ibu bapaku orang yang baik dan sentiasa taat pada perintah tuhan tetapi kelemahan tarbiyah mereka telah mencampakkan aku kepada siapa aku hari ini.

Kesakitan dan keperitan yang dilalui hasil daripada tarbiyyah oleh kedua ibu bapaku telah menjadikan aku seorang manusia yang kenal erti tuhan. Ayahku seorang yang garang, andai dia tahu anak-anaknya tidak sembahyang pasti kami akan dinasihati jika malas maka libasan rotan akan hinggap di kaki. Ketegasan mereka ketika kami masih rebun telah membina kami menjadi pokok yang teguh dengan akar yang takkan berubah.

Ibu bapa yang baik dan anak-anak yang baik mungkin ada yang merasai nikmat kurnian Allah ini. Bagi mereka mungkin ini satu kurnian daripada Allah kepada mereka dengan kehadiran anak-anak yang soleh dan menyenangkan mata mereka. Anak-anak tidak perlu disuruh tetapi andai melihat sahaja diperbuatnya kerana merasakan bahawa itu adalah tanggungjawab mereka. Mungkin inilah yang selalu di sebut orang sebagai dari keturunan yang baik, lalu oleh sebab mereka menjaga diri mereka maka Allah mengurniakan mereka pula dari baka yang baik dan soleh.

Itulah keluarga-keluarga yang ada dan mungkin pelbagai lagi karenah-karenah keluarga yang tak sempat penulis sertakan di sini tetapi apa yang pasti bila di tanya pada sesiapa sahaja, pasti mereka inginkan ANAK YANG SOLEH dalam hidup mereka.

Apa yang pasti tarbiyyah Islami tidak dapat ditinggalkan kerana ia adalah satu kompenan yang penting dalam pendidikan generasi Islam pada masa akan datang. InsyaAllah, inilah jalan yang telah ditinggalkan, cuma apa yang perlu bagi kita adalah untuk melalui jalan itu kembali.


No comments:

Post a Comment