Follow by Email

Tuesday, January 22, 2013

MENJELANG PRU 13

Tidak sampai 3 bulan lagi yang ada sebelum tarikh pembubaran parlimen dan dun secara otometik akan berlaku. Apabila perkara ini berlaku maka kerajaan sudah tidak ada alasan lagi untuk menangguhkannya kecualilah jika berlaku darurat.

Tetapi ada ke orang yang sangup menyebabkan darurat kerana impak dan implikasinya amat besar terhadap negara. Negara akan diisytiharkan sebagai tidak selamat untuk pelancong dan juga untuk tujuan pelaburan bagi pelabur luar. Sudah pasti ini akan mendatangkan kerugian dan kedasyatan yang amat besar.

Mustahil bagi untuk ke arah itu melainkan jika ada perancangan bodoh yang tidak memikirkan jauh ke hadapan dan hanya melihat kearah jangka masa yang singkat.

Kesimpulannya, adalah amat mustahil perkara ini akan berlaku.

Jadi kita berbalik kepada perbincangan kita tadi. Bahawa apa yang kita maklumi pilihan raya umum ke 13 semakin menghampiri. Detik masa yang tinggal sudah tidak banyak lagi. Segala wang ringgit dan tenaga dikerahkan sepenuhnya dalam menuju ke Putra Jaya, mahupun kerajaan yang ada sekarang ini atau pembangkang yang dikenali sebagai Pakatan Rakyat (PR).

Apa Persediaan para pengundi

Orang yang layak mengundi pada masa akan datang perlu bijak menilai sama ada untuk kekal bersama kerajaan atau kita memberi peluang kepada Pakatan Rakyat untuk memerintah. Kita lihat dan perhatikan bagaimana corak pemerintahan yang dibawa oleh PR menguntungkan atau tidak.

Jika tidak menguntungkan, untuk mengubahnya terserah pada rakyat pada PRU akan datang. Bukan apa kadang-kadang kita perlu berubah iklim suasana baharulah kita boleh bangkit.

Jika hanya dengan keadaan yang sama, orang yang sama, dan segala-galanya sama. Bila kita nak nampak perubahan itu.

Persaingan budaya yang sihat

Ya, sudah lama di negara Malaysia yang kita cintai ini dikekalkan dengan sistem 1 pemerintahan. Justeru, kita tidak dapat membuat "check and balance" disitu. Yang mana kurang dan yang mana terlebih.

Tetapi zaman telah berubah dan membawa arus perubahan yang baru yang mengatakan negara aku ini perlukan perubahan. Maka tahun 2008 menyaksikan Malaysia telah menukar arus aliran angin ini dan menjadikan negara kita mempunyai dua sistem parti.

Dua sistem parti ini mendatangkan banyak faedah kerana pelbagai check and balance dapat dilakukan. Malahan ini menjadikan rakyat lebih terbuka dan cerdik untuk memilih siapa bakal pemimpin mereka masa hadapan.

Sudah sampai masanya kita berubah

Perubahan merupakan perkara biasa yang akan kita alami. Barang siapa yang masih ingin hidupdan duduk di takuk yang lama, nescaya beliau akan ketinggalan. Sesiapa sahaja pasti akan mempotensikan dirinya sebaik yang mungkin demi melihat masa hadapan dirinya terjamin.

Bagi negara pula untuk melihatnya terus makmur, sudah pasti pemerintahnyalah yang menjadi tonggak yang utama dalam kelangsungan keharmonian rakyat dan negaranya.

Jadi apa tunggu lagi? Pilihannya di tangan kalian untuk menentukannya sebagai rakyat yang bijak dan cerdik dalam melihat serta menganalisa apa yang berlaku di negara Malaysia yang tercinta ini.

Buang kaca mata hijau kalian dan juga buang kaca mata biru kalian.Duduklah ditengahnya dan buatlah perbandingan di antara kedua-duanya lalu pilihlah yang terbaik untuk masa hadapan negara kita ini.

Pilihannya di tangan kalian.
Serta jadilah orang yang bijak dalam memilih.
Daripada insan yang ingin melihat perubahan di negaranya yang tercinta.

No comments:

Post a Comment