Monday, January 17, 2011

Golongan Intelektual Islam

Bila sebut pasal golongan intelektual islam, sudah pasti kita mengharapkan golongan yang mempunyai ilmu yang luas dan di tambah kesedaran untuk kembali kepada cara hidup islam yang syumul. Mereka yang di katakan golongan berilmu ini seharusnya menjadi pemangki kepada kemajuan masyarakat kerana mereka lebih mengetahui banyak ilmu pengatahuan berbanding orang-orang awam.

Tetapi amat malanglah golongan yang kita anggap sebagai ilmuan ini tidak mempunyai kesedaran terhadap islam, apatah lagi kalau merekalah yang menjadi orang pertama yang mempertikaikan tentang kehebatan tamadun islam yang berasaskan kepada Al-quran dan As-sunnah.. Sebab itulah golongan ilmuan atau kita panggil hari ini sebagai intelektual perlu bangkit menyuarakan pandangan mereka .

Mereka perlu berani mengetengahkan pandangan mereka dalam membawa keadilan yang telah di bawa oleh baginda rasulullah. Tetapi apakan daya golongan intelektual islam kita juga di tidurkan seperti orang-orang yang tidak berpendidikan.Ish,ish,ish,kasihan mereka ini. Mereka yang diharapkan tapi mereka yang pertama sekali menjadi lembap dalam segala hal.

Sebab itulah hari ini ramai yang menganggur rupanya tidak pandai berdikari. Macam manalah nak berdikari kalau nak bagi pandangan dan menyuarakan pendapat pun takut. Kalau inilah yang berlaku dan berterusan sehingga kemudian hari maka kalian bukanlah golomgan syabab yang akan mengangkat kemuliaan islam seperti yang di sabdakan rasulullah .

Dan sudah tentu kepimpinan negara akan di pegang oleh orang yang tidak berwawasan kerana mereka tidak bermatlamatkan islam dalam kehidupan mereka. Kalian fikirkanlah sendiri jika kalian semua masih ada nur hati.

No comments:

Post a Comment