Follow by Email

Monday, November 26, 2012

Aku Dan Dunia Akademik

Sudah 3 tahun rupanya keberadaan aku di USIM. Sebagai seorang penuntut ilmu di sini, banyak perkara yang perlu aku lakukan. Tugas sebagai seorang pelajar bukanlah sesuatu yang senang dan mudah. Jika dahulu aku di peringkat sekolah, tetapi tidak lagi kini.

Sebagai seorang yang telah menduduki marhalah yang ketiga daripada 3 marhalah pendidikan maka sudah pasti cara pemikiran kami berbeza seperti keadaan kami di sekolah.

Betul dan benarlah kata-kata seniorku dahulu bahawa apabila kita menjejakkan kaki di Universiti cepat-cepatlah biasakan diri. Tahu kenapa? Kerana di sini semuanya kita perlu cari dan terokai sendiri ilmu itu. Pensyarah ini hanya sebagai penunjuk jalan sahaja.

Jika kita masuk kedalam dewan kuliyah tanpa membuat persediaan dan membaca terlebih dahulu apa yang akan di ajar oleh pensyarah maka "belel lah jawabnya". Macam mana nak baca pensyarah tak beritahu pun apa yang perlu dibaca. Perlu di ingat sekali lagi bahawa di sini tidak lagi diajar makan suap.

Segala-galanya bukan pada pensyarah tetapi terletak pada diri sendiri untuk melakukan perubahan untuk menerima perubahan yang berlaku. Jika kita masih di takuk yang lama pasti kita akan ketinggalan jauh dalam dunia akademik ini.

Baca, ohhh bacaaa

Buku adalah sesuatu yang tidak dapat dipisahkan daripada hidup mahasiswa. Mereka kena menerima bahawa budaya iqra' itu bukan sekadar-kadar budaya tetapi satu kewajipan yang terpikul di atas pundak mereka.

Ye, tepat sekali. Ini adalah amanah yang perlu mereka lakukan selaku pelajar "under graduate". 4 tahun pengajian mesti di isi dengan ilmu pengetahuan daripada pelbagai pembacaan dan selalu berdamping dengan para alim ulama' buat menjadi pembimbing diri dalam menuntut ilmu.

Penat k? Sabarlah kerana hidup kita ni sekejap sahaja. Macam mana kita nak tahan belajar sampai liang lahad sedangkan 4 tahun di universiti pun kita dah mula mengeluh.

Sabarlah dan banyakkan bermunajat kepada Allah kerana ia maha mendengar rintihan hati hamba-hambanya yang merintih memohon kepada-Nya. Hari ini kita bersusah payah adalah untuk memberikan khidmat yang terbaik kepada manusia lain suatu hari nanti, jika khidmat ini diperlukan saat itu.

Semoga luahan hati ini menjadi penguat kepada ku untuk terus mara melangkah menuju ke depan sana. Aku akhiri bicara ini dengan kata-kata dari Al-Fadhil Ustaz Aizuddin, pensyarah kuliyyah halaqoh ku,

" Saya tidak berniat nak jadi sheik-sheikh Ilmu, tetapi saya berniat nak lahirkan sheikh-sheikh ilmu".

No comments:

Post a Comment