Wednesday, December 12, 2012

Dilema sebagai penuntut ilmu


Sepanjang hampir seminggu lebih aku meninggalkan FB banyak perkara yang dapat aku selesaikan. Beberapa buah buku dapat kuhadamkan.

Terasa buku menjadi teman rapat bagi diriku. Cuba mendisiplinkan diri bagi menghabiskan 2 buah buku sehari tetapi kenyataan membuktikan bahawa aku belum mampu.

Tetapi tetap bersyukur walaupun meletakkan 2 buah buku, aku berjaya menghabiskan pembacaan  satu buah buku sehari. Mungkin aku perlu tadaruj (beransur-ansur) untuk melatihnya.

Semua ini berjaya dilakukan dengan meninggalkan FB untuk sementara waktu. Tak ku sangka banyak masa yang sekian lama ku luangkan untuk FB dapat digunakan untuk membaca.

Kadang2 terfikir untuk meninggalkannya (FB) bagi menumpukan dalam pelajaran dan pembacaan buku-buku yang masih banyak yang belum diterokai.

Tapi dari side yang lain pula ada masalah yang lain yang akan datang. Mungkin aku masih perlu memikirkan tentangnya.

Mungkin disiplin dan penetapan masa bagi mengawalnya perlu dilakukan agar masa aku dapat diagihkan sebaik yang mungkin.

Semoga Allah memberi petunjuk bagi diri ini yang mana sebaik-baiknya aku lakukan.

No comments:

Post a Comment